مديريت جهادی از منظر امام خمینی(ره)
بـِسـم ِ ربـــــِّـ الشــُّـهـداءِ و الصِّـد یقیــن

آیا از میزان اطلاعات و مطالب این وبگاه راضی هستید ؟

آمار مطالب

کل مطالب : 38
کل نظرات : 7

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 2
بازدید هفته : 335
بازدید ماه : 732
بازدید سال : 2666
بازدید کلی : 31367

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان حجاب حضرت زهرا (سلام الله عليها) و آدرس hzs.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نویسنده : (( فرزند این سرزمین))
تاریخ : چهار شنبه 22 مرداد 1393
نظرات

فرهنگ و مدیريت جهادی و شاخصه های آن از مفهوم جهاد و نظام ارزشی اسلام و انقلاب نشأت گرفته و پايه ريزی شده است که تجلی آن در پيام تاريخی حضرت امام خمینی در 27 خرداد 58 مبنی بر تأسیس جهاد سازندگی بود که سر آغاز حرکت شورانگيز جهاد سازندگی و فعاليت مديريت جهادی در کشور است.
با تحليل اين فرمان و پیام تاریخی امام(ره) و واقعيت وجودی جهاد سازندگی در سال های اولیه انقلاب، متوجه می شویم که کار جهاد سازندگی و مديریت آن پدیده ای منحصر به فرد، تاریخی و کم سابقه است.
حضرت امام خمینی(ره) در آن پيام تاريخی فرمودند: فرزندان عزیز جهادی ام به تنها چیزی که باید فکر کنید استواری پایه های اسلام ناب محمدی است فلذا یکی از ارکان مدیریت جهادی جهت گیری اعتقادی و ارزشی است.

امام فرمودند: خرابی ها زياد است و باید با همت ملت ایران آن ها را ترمیم کنیم .... همه باید تشریک مساعی کنند و این ایران را بسازند.
دومین رکن جهت گیری مدیریت جهادی انگيزه برای رسیدن به استقلال واقعی است؛ امام در پیام به جهادگران فرمودند : « امیدوارم از سیاست صخره هاي سخت «نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی» عبور کنید که اگر ایران را بر پایه های استقلال واقعی پایه ریزی نکنیم هیچ کاری نکرده ایم »
سومین رکن جهت گیری مدیریت جهادی از منظر امام خمینی(ره) ، مردم گرایی و تشریک مساعی مردم است؛ امام در همان پیام معروف فرمودند: عشق جهاد در خدمت به اسلام و مردم چشم دل عشاق خدمت به دين و مردم را روشن نموده است.شجاعت دلير مردان و شيرزنان جهاديمان در جهادمان عليه كفر و بيداد زبانزد خاص و عام است. وسعت دامنه گذشت و ايثار مردان و زنان جهاد، جنگ و صلح، بزرگ و كوچك، فقير و غنى اين مرز و بوم را فراگرفته است.
ترکیب مدیریت جهادی مستلزم آن است که هم ویژگی و شاخصه های مدير جهادی و هم مدیریت جهادی استخراج شود، از آنچه گفته شد و از مجموع فرمایشات امام که استناد به آنها بحث را به درازا می کشاند صرف نظر نموده و فقط به چند مورد مهم از آن ها اشاره می کنيم .

 

 

ويژگی های مدیریت جهادی

1-پایبندی به عقل جمعی، تدبیر، حکمت ، شجاعت، معقول، منطقی و منطبق بر واقعیت
2-حق محوری،صداقت و مسئولیت پذيری و پاسخگویی
3-توکل به خدای متعال ، عزم راسخ ، ایمان به اهداف انقلاب، خودباوری و اعتماد به نفس
4-استفاده از نیروهای مخلص و با کفایت ، بهره مندی از نیروهای کارآمد ، استقبال از نظارت ، انتقاد و اصلاحات ضابطه مند،سنجش نقاط ضعف و قوت، ابتکار و نوآوری ، قاطعیت در عین ملاطفت،سعه صدر و تحمل کارهای بزرگ
5-داشتن دل بیدار و وجدان آگاه، غفلت نکردن از اهداف نظام اسلامی، همت جهادی و انقلابی داشتن، پایبندی و پیگيری منافع ملی و ترک انفعال در برابر غرب، ساده زیستی و مردمی بودن، دوری از رفاه شخصی و مال اندوزی ، حذف امتيازات غلط و بی دليل، اجتناب از اشرافی گری و فهم و درک درد و مشکلات مردم
6- با جان و دل در خدمت اسلام و نظام اسلامی بودن ، کمک به اشاعه فکر الهی
7-ادای تکليف و هم راستا شدن با اراده الهی جهت تشکيل، حفظ و تحکيم پايه های حکومتی بر آمده از اسلام ناب محمدی
8-فرمانبری آگاهانه از ولی امر و ولی فقیه زمان
در پايان ذکر این نکته لازم است که گفتمان سازی بومی در مقابل گفتمان های رايج که غالبا غيربومی هستند از ابتکارات امام و خلف صالح ايشان مقام معظم رهبری است که از اول انقلاب آغاز شده و استمرار دارد که يکی از آنها مدیریت جهادی است.

منبع : اندیشه قم


تعداد بازدید از این مطلب: 600
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
sara در تاریخ : 1393/5/23/hzs - - گفته است :
سایتتون خیلی خوبه
اما چرا موزیک نداره ؟


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبگاه خود خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپدیت شدن وبگاه در خبرنامه وبگاه عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



درج تصاویر ثابت در گوشه های صفحه